لزوم احداث پایانه صادرات در هرمزگان/مشکل کشاورزان صادرات است

به نظر می‌رسد با وجود تولید بالای محصولات کشاورزی، هنوز صادرات به شکل جدی در سیاست‌های دستگاه‌های متولی دیده نشده است. تا آنجا که هنوز یک پایانه صادراتی کشاورزی درکشور نداریم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نافذ انلاین به نقل از خبرگزاری مهر ، یکی از محورهای توسعه در برنامه پنجم، توسعه کمی و کیفی در بخش تولید و کشاورزی بود که علیرغم رسیدن به ماه‌های پایانی این برنامه هنوز تعهدات دولت محقق نشده است. با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه در حال تدوین نهایی است لزوم توجه به بخش تولید و صادرات کشاورزی احساس می‌شود. بدین معنا که در سند چشم‌انداز توسعه در افق ۱۴۰۴ ایران به‌ عنوان قدرت اقتصادی منطقه معرفی‌ شده است.

بر اساس آمار مذکور، ایران با تولید سالانه بیش از یک‌ میلیون تن خرما، بزرگ‌ترین تولیدکننده خرمای کشور است که عمده این تولید در هرمزگان و خوزستان است. اما جای تعجب است که میزان صادرات خرمای ایران در گزارش‌های ارائه‌شده گمرک ناچیز است. با اینکه ایران سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع مرکبات تولید می‌کند، اما با وجود حجم بالای تولید، میزان صادرات مرکبات ایران به کشورهای منطقه بسیار محدود است.

به نظر می‌رسد با وجود تولید بالای محصولات کشاورزی در ایران، هنوز صادرات به شکل جدی در سیاست‌های دستگاه‌های متولی دیده نشده است. بالا بودن هزینه‌های داخلی تمام‌شده محصولات کشاورزی موجب شده تولیدات ایرانی در قیمت، توان رقابت‌پذیری با سایر کشورها را نداشته باشند.

از زمان اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها در کشور هزینه‌های گزافی به حوزه کشاورزی تحمیل‌شده که می‌توان از آن جمله به دستمزد نیروی کارگران، بالا رفتن قیمت نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد.

لزوم احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی در بندرشهید رجایی

ابراهیم پورحیدری رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قدرت رقابت محصولات کشاورزی در بازار جهانی کاهش پیدا کرده است اظهار داشت: تولید محصولات زراعی استان یک‌ میلیون و ۴۰۰هزار تن است. هزینه حمل‌ و نقل ترانزیتی از ۱۰ میلیون به ۲۱میلیون تومان در یک ماه اخیر افزایش‌ یافته است.

پور حیدری خاطرنشان کرد: دولت جهت جلوگیری از مشکلات پیش‌بینی‌ شده در کشورهای هدف باید تعرفه‌های ورود محصولات کشاورزی را کاهش دهد.

وی یکی از دلایل رکود محصولات کشاورزی را مشکل در دریافت گواهی استاندارد و قرنطینه دانست و گفت: این موضوع باعث خواب ۴۸ساعته تولیدات کشاورزی در اسکله‌ها می‌شود که دولت برای رهایی از این قوانین دست‌ و پا گیر باید راهکارهایی ارائه دهد.

رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان تصریح کرد: هرمزگان به دلیل هم‌جواری با استان‌های کرمان، فارس و بوشهر که از ظرفیت کشاورزی بالایی بهره‌مند هستند، نیازمند به احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی در بندر شهید رجایی هستیم.

دولت توجه جدی به تولیدکنندگان نداشته است

مهرداد بازرگان رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان در بخش صنایع شیلاتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در واگذاری‌هایی که دولت به بخش خصوصی دارد بیش از ۸۰ درصد از املاک در تملک دولت است و بخش خصوصی به‌عنوان مستأجر حساب می‌شود، عنوان کرد: سال‌ها قبل مذاکراتی برای واگذاری سردخانه کوثر در بندر شهید رجایی با بخش خصوصی صورت گرفت اما به دلیل مالکیت دولت این واگذاری صورت نگرفت. سردخانه کوثر صرفاً به جهت دولتی بودن  کمتر از پنج سال بعد از شروع به فعالیت تعطیل شد.

مهرداد بازرگان تأکیدکرد: مبدأ اصلی برنامه دفتر امور خدمات بازرگانی برای زیرساخت‌های بازرگانی و تجاری کشور در برنامه ششم باید جاده و ناوگان حمل‌ و نقل باشد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف ما باید نزدیک کردن فواصل تولید به مصرف باشد نه ازلحاظ مکانی بلکه فاصله ثروت را باید کوتاه کرد. با توجه به اینکه تولیدکنندگان انگشت‌شمار هستند در کشور به تولیدکننده توجه نشده، همیشه سود را عده‌ای می‌برند که در تولید دخیل نیستند.

نقش سفارتخانه‌ها در توسعه صادرات محصولات کشاورزی

ابوطالب جوادی نائب دبیرخانه کشاورز استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه به دلیل تجاری بودن استان هرمزگان کشاورزی در این استان در حاشیه قرار گرفته است، بیان داشت: در استان ۲۵هزار نفر کشاورز صاحب نسق دارای ملک و آب و همچنین ۲۵۰ هزار نفر کارگر بهره‌بردار کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: یکی از شاخه‌های عمده بازرگانی محصولات کشاورزی، بازرگانی خارجی است که در سفارتخانه‌های ما قطعاً شاخه‌های تجاری و بازرگانی وجود دارد، باید به صادرات محصولات کشاورزی بیش‌ از پیش توجه شود.

جوادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدات کشاورزی استان بیش از دو میلیون تن است که این تولیدات به دلیل ضعف کشور در حوزه صادرات محصولات، روی دست کشاورز باقی می‌ماند.

به گفته جوادی، از ۱۴۰هزار تن خرما تولیدشده در استان تنها پنج هزار تن خرمای پیارم صادر می‌شود، مابقی یا خوراک دام می‌شود یا شیخ‌نشین‌های عرب به‌عنوان محصولات خود بسته‌بندی کرده و به کشورهای هدف صادر می‌کنند. تولیدات صیفی و مرکبات هم از این امر مستثی نیستند.

وی افزود: نارنگی که در استان کشت می‌شود با بهترین نوع نارنگی دنیا برابری می‌کند، اما هر کیلو نارنگی تنها سه هزار تومان دست کشاورز را می‌گیرد درصورتی‌که کیلویی ۲۰هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دبیرخانه کشاورز هرمزگان تصریح کرد: ضعف بسیار زیادی در بیمه محصولات کشاورزی و بیمه جامعه صیادی وجود دارد که باید راهکارهایی در این زمینه اندیشیده شود.

وی ابراز داشت: مرکز تحقیقات محصولات کشاورزی از تکنیک‌های غیر مدرن بهره می‌گیرد، این در حالی است که مرکز تحقیقات کشاورزی باید از مدرن‌ترین تکنیک ها برای شناسایی آفات استفاده کنند.

جوادی بابیان اینکه سازمان بازرگانی و تجارت باید ما را در زمینهٔ برون‌رفت تولیدات کشاورزی یاری دهد و کشاورزان استان آمادگی افزایش ۱۰ برابری محصولات خود رادارند، بیان داشت: تاکنون هیچ‌کدام از ادارات آب منطقه‌ای، برق منطقه‌ای، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی، برنامه خاصی برای برون‌رفت محصولات کشاورزان نداشته‌اند و برنامه حمایتی آن‌ها بسیار ناچیز بوده است.

هزینه های حمل و نقل محصولات کشاورزی بالاست

وحید تهمتن رئیس خانه صنعت و معدن بابیان اینکه یکی از برنامه های موردنیاز کشور حذف بروکراسی است، و حذف این عامل فساد، تنور خیلی‌ها را سرد می‌کند، اظهار داشت: بالا بودن هزینه تمام‌شده حمل‌ و نقل و فعالیت‌های ۴۰درصدی زیرزمینی، اقتصاد کشور را ضعیف کرده است.

وی یکی از ضعف‌های سیستم حمل‌ و نقل کشور را، ورود کامیون‌های خارجی با عوارض گمرکی ۴۰۰میلیون تومانی تحت عنوان حمایت از صنایع خودروسازی داخلی دانست و افزود: این در حالی است که خودروسازی داخلی خود وابسته به واردات قطعات خارجی است به‌گونه‌ای که یک راننده برای ایجاد اشتغال نیاز به وام با بهره بالا دارد که پرداخت این سود بانکی از محل حمل‌ونقل کالا تأمین می‌شود و درنهایت هزینه تمام‌شده تولید، عوارض و غیره افزایش می‌یابد و موجب فلج شدن اقتصاد کشور می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان عنوان کرد: بحث ایجاد اشتغال در دوران هشت‌ساله دولت عدالت محور باعث شد به هر درخواست‌کننده‌ای پروانه کسب و مجوز فعالیت داده شود، این موضوع هزینه‌های سنگینی روی توزیع به وجود آورد و موجب افزایش قیمت کالاهای رقابتی تولیدی شد و درنهایت زمینه را برای قاچاق کالاهای ارزان باکیفیت پایین به کشور فراهم آورد. این اتفاق تولیدکنندگان داخلی را زمین‌گیر کرد.